روستای «آل» در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، در مسیر جاده کلات قرار دارد. این جاده تاریخی، مسیر قدیم مشهد به کلات و آسیای میانه بوده است.

برای رسیدن به روستای آل باید از میان دره‌ای نسبتاً عریض عبور کنید که دارای آبشاری زیبا با جریان دائمی آب، چند غار بسیار زیبا و پنج آبشار فصلی است که از کوه‌های هزارمسجد سرچشمه می‌گیرند. این دره به زواندرخ منتهی می‌شود؛ سد کارده نیز در قسمتی از این دره در حدفاصل روستای اندروخ و کارده، دره را قطع می‌کند که هر دو قسمت دره دارای جاذبه‌های خاص طبیعی است.

یکی از جذابیت‌های این مسیر، «غار دره آل» است که در اوایل جاده آسفالت منتهی به روستای آل و پس از روستاهای اندروخ و کارده قرار گرفته اما چون دهانه غار بسیار کوچک است، تا فاصله ۱۰ متری، دهانه غار قابل‌ دیدن نیست. «دره انجیر» و چشمه زیبای آن از دیگر جاذبه‌های دره آل است که با عرض کم و موانع صخره‌ای و پوشیده از درختان انجیر وحشی، دارای منظره‌ای دیدنی و جالب است.

علاوه بر اسکلت انسان‌ها و سفالینه‌ها، «کتیبه خان تاشی» از دیگر آثار تاریخی این دره است که نشان از قدمت بالای آن دارد. علاوه بر این، در حدود ۳ کیلومتری ارتفاعات شمال شرق روستای آل، دژ معروف به قلعه عماد یا «آل و مات» واقع شده است. سفالینه‌هایی مربوط به دوره تیموری تا سلجوقی نیز در این مکان کشف شده است.

در ادامه روستای آل در مسیر دره آل به سمت شمال، روستای سیج واقع شده است؛ امتداد مسیر کوهستانی این روستا به سمت مارشک، به کوه‌های هزارمسجد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.